מגזין אגם

אליפות לוח הכפל

מאת מאת: שולי לבני, מאבחנת דידקטית, מורה ומומחית בפיתוח אסטרטגיות וכישורי למידה.

הרמת גבה, פרצוף מבוהל אלה חלק מהתגובות בהם אני נתקלת כשהורים שומעים שהשנה ילדיהם ילמדו את לוח הכפל. עבור ילדים והורים רבים לוח הכפל הוא משוכה גבוהה ומפחידה, לרוב חוויה של חוסר הצלחה ותסכול. את לוח הכפל מתחילים ללמוד בכיתה ב' ועל פי ההישגים הנדרשים של משרד החינוך, אמורים לשלוט בו עד סוף כיתה ג'.
לימוד יעיל וקל של לוח הכפל יכלול שילוב של הבנה ושינון.

1.הדבר החשוב ביותר איתו יש להתחיל הוא הבנת מהות ומשמעות הכפל.
משמעות הכפל היא מספר הפעמים שהמספר חוזר על עצמו. למשל 5*3 משמעותו שהמספר 5 חוזר על עצמו 3 פעמים.
😛😛😛😛😛  😛😛😛😛😛  😛😛😛😛😛 ← 5*3

2. דבר שני שחשוב להבין לפני השינון הוא את הסדרתיות החוזרת על עצמה בסדרת כפל.
למשל, בכפולות של 2 בכל פעם נוסיף כמות של שתיים. למשל  … 2,4,6,8,10,12 וכך הלאה. תרגלו ספירה סדרתית של המספרים הקלים יותר, למשל של המספרים 2,5,10.

3. התחילו עם לימוד ושינון הכפולות הקלות יותר 0,1,2,5,10 כדי לחזק את תחושת המסוגלות, תוך הזכרת כללי לוח הכפל הבאים: – חוק האפס – כאשר כופלים כל מספר באפס התוצאה תמיד היא אפס.
חוק האחד – כאשר כופלים מספר באחד התוצאה היא תמיד המספר עצמו.
חוק החילוף – גם כאשר נחליף את סדר המספרים, התוצאה לא תשתנה.
ועוד 2 טיפים שווים:
כל הכפולות של המספר חמש יסתיימו באפס הוא בחמש.
כל הכפולות של המספר 10 יגמרו תמיד באפס.

כדי להקל על לימוד לוח הכפל ולהפוך אותו לחוויה, יצרנו את צמידי לוח הכפל העוזרים להבנת המשמעות ולשינון. מארז הצמידים מכיל 10 צמידים, כשעל כל צמיד מופיעים כל תרגילי הכפל של סדרה מסוימת. למשל, על גבי צמיד הכחול יופיעו כל הכפולות של המספר 7, על גבי הצמיד הירוק יופיעו כל הכפולות של המספר 3 וכך הלאה. הצבעים השונים של הצמידים מדגישים את ההבדלים בין כל סדרות הכפל.

יתרון משמעותי נוסף הוא הבנת הסדרתיות באמצעות הצמיד – כתיבת כל תרגילי הכפל של אותה הכפולה ברצף אחד אחרי השני על גבי הצמיד, מאפשרת את הבנת הסדרתיות החוזרת על עצמה  – דבר התורם להבנת ולזכירת הכפולות. וכמובן הערך המוסף הוא חווית הלימוד – הצמידים מביאים איתם קלילות וכיפיות ללימוד לוח הכפל, ובעוד הילדים עונדים אותם הם נחשפים שוב ושוב, בדרך אקראית ומכוונת לכפולות השונות.
צבעי הצמידים הותאמו במיוחד לבנים ולבנות כאחד. גודל ורוחב הצמידים הותאמו כך שהכיתוב יהיה ברור וקריא, שהצמידים יהיו נוחים ושניתן יהיה לענוד את כולם יחד בו זמנית על הזרוע – צמידים שיזכרו לאורך שנים כחלק מחוויות הילדות.

לומדים חשבון בכל גיל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *