הדרכות קריאה, מגזין אגם

הדרכת קריאה – גרטה והענקים

להדפסת הדרכת הקריאה>> לחצו כאן

בפעם הבאה שתקריאו ספר לילדכם, זיכרו שאצלו בראש הסיפור נתפס באופן שונה מכם: בעוד אתם אולי מתלהבים מזרימת הסיפור, מקריאים את המשפטים הקצרים ומתקדמים בספר במהירות, את הילד כלל לא מעניינים אותם סימנים מוזרים שנקראים "אותיות". הוא שקוע עמוק בתוך האיורים, הדמויות, התיאורים ודברים נוספים שיתכן שאנחנו, כהורים, לפעמים מפספסים.
המטרה של הדרכות הקריאה היא לסייע לכם ולילד להגיע למקום דומה בתפיסת הסיפור, להתעכב על הפרטים והרעיונות, לשאול שאלות וללמוד האחד על השני דרך הסיפור. זה פשוט יותר כיף!

הספר גְרֶטה והענקים:

שמירת טבע וחינוך לתרבות הסביבה הם נושאים מורכבים עד כדי כך, שגם המבוגרים לא תמיד מצליחים לעקוב אחריהם. בעזרת סיפור פשוט המלווה באיורים מרהיבים, ובהשראתה של פעילת הסביבה הצעירה גרטה תונברג, מצליח הספר "גרטה והענקים" להעביר מסר פשוט ואוניברסלי של טובת הסביבה. שהרי, בכוחו של כל אחד מאיתנו, אפילו אם מדובר בילדה אחת קטנה, לפעול ולהשפיע ולהפוך את העולם נעים יותר, טוב ומיטיב עם כולם.

תקציר הסיפור:
היה הייתה ילדה בשם גרטה, שחיה בלב יער יפיפה. יום אחד הגיעו אליה חיות היער, וסיפרו על ענקים שהורסים את היער: הם כורתים עצים בשביל לבנות בתים, ועיירות, ומגדלים, ומפעלים… הם כורתים ומשחיתים וכלל לא שמים לב לחיות שנפגעות מכך: הציפורים, החיפושיות, הדובים, הפרפרים…

אף אחד לא אומר להם להפסיק, כי כולם מפחדים מהם. כולם – חוץ מגרטה. היא מרגישה שהיא חייבת לעשות משהו כדי לעצור את הענקים, ולכן היא מכינה שלט גדול עם הכיתוב "עצרו!" ויוצאת איתו לאתר העבודה שלהם.
בהתחלה היא עומדת לבדה ובקושי זוכה להתייחסות, אבל עם הימים וההתמדה מצטרפים אליה עוד ועוד ילדים, וכולם אוחזים בשלטים ומפצירים בענקים להפסיק, והם כבר כל כך רבים שלא ניתן להתעלם מהם.
הילדים מצליחים להסביר לענקים על הפגיעה שהם מסבים ליער. הענקים מבינים, מתביישים ומבטיחים לשנות את דרכם. סופו של דבר הם משתלבים עם הילדים וחיות היער, וחיים אלו לצד אלו בשלום ואחווה באותו היער, שחזר לפרוח ולשגשג עבור כולם.
 
 


שאלות לדיון עם הילד:

1.יש משהו שהיית רוצה לשנות בחיים שלך, או בסביבתך הקרובה? מה לדעתך אפשר לעשות כדי שהשינוי יתרחש?
2.באיזה פעולות אפשר לנקוט לדעתך, כדי להפוך את הסביבה למקום נעים יותר? (נסו להיות ספציפיים כדי לדייק  את הרלוונטיות, למשל לדבר על גינה שאתם מרבים לבקר בה).
3.מה נראה לך שהיית עושה אם היית רואה את גרטה עומדת לבדה עם השלט שלה ביער? האם היית נוטה לחבור  אליה, להצטרף, לעודד?
4.איזו חיה הכי אהבת בספר? מה ידוע לך עליה?
5.איפה יותר נעים לך לשחק ולבלות – בתוך הבית או בחוץ (למשל בגינה)?

 
לְמה לשים לב במהלך הקריאה?
– האם הילד מזדהה עם פועלה של גרטה, או עם הילדים המצטרפים אליה? היכן הוא מוצא את עצמו בתוך הסיפור החברתי הזה?
– האיורים בספר הזה פשוט נפלאים, בהירים מאוד ומושכים את העין – גם לילדים קטנטנים. כדאי להתעכב על הפרטים השונים שנראים: צבעי היער אל מול הצבעים העולים מן העיירות, הבעות הפנים של כלל הדמויות (חיות ואנושיות), ועל ההבדל בדמויות הענקים לפני ואחרי השינוי שעברו.
– גרטה היא אמנם הכוכבת וחשוב שתקבל במה, אבל המסר העיקרי הוא האחריות וההתגייסות החברתית של כל הילדים והחיות. חשוב להאדיר את המקומות האלה בעת הקראת הסיפור.
– כשמספרים על היער כדאי להזכיר מקומות טבעיים שהילד אוהב – גינה קבועה שהוא מבקר בה, מקום שטיילתם בו יחד וכו'. באופן כללי מומלץ לחפש קווי השקה בין הספר למציאות היומיומית של הילד.
– בהמשך להקראת הסיפור, מומלץ לבצע פעילויות שמשמרות את רוח הספר ואת קו המחשבה. אולי להחליט על פינה למִחזור בקבוקים, או לתלות פוסטר עם הצעות לפעולות פשוטות שאפשר לבצע או לדבר על חסכון במים כאשר מצחצחים שיניים. מומלץ גם לבצע פעולות יצירה, כגון הכנת שלטים דומים לאלו שנשאו החיות בסיפור.
 
ערכים ורגשות שעולים מהספר: תרבות אקולוגית ושמירת הסביבה, דאגה לחלשים, אחריות והתגייסות חברתית, אחדות, אומץ, יוזמה.
 
להדפסת הדרכת הקריאה >> לחצו כאן

לפרטים נוספים וצפייה בעמודים פנימיים במתוך הספר "גרטה והענקים" >> לחצו כאן

ספרים נוספים בנושאי אחריות חברתית ושמירה על הסביבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *