הדרכות קריאה, מגזין אגם

הדרכת קריאה – פילים לא מתקבלים

להדפסת ההדרכה >> לחצו כאן

בפעם הבאה שתקריאו ספר לילדכם, זיכרו שאצלו בראש הסיפור נתפס באופן שונה מכם: בעוד אתם אולי מתלהבים מזרימת הסיפור, מקריאים את המשפטים הקצרים ומתקדמים בספר במהירות, את הילד כלל לא מעניינים אותם סימנים מוזרים שנקראים "אותיות". הוא שקוע עמוק בתוך האיורים, הדמויות, התיאורים ודברים נוספים שיתכן שאנחנו, כהורים, לפעמים מפספסים.
המטרה של הדרכות הקריאה היא לסייע לכם ולילד להגיע למקום דומה בתפיסת הסיפור, להתעכב על הפרטים והרעיונות, לשאול שאלות וללמוד האחד על השני דרך הסיפור. זה פשוט יותר כיף!

הספר פילים לא מתקבלים:
הספר עוסק בשונות, אולם לא מהצד המוכר של "קבלת השונה" אלא ממקום של יוזמה, העצמה ויצירת חברה פלורליסטית, בה כל החברים שווים ולכולם יש מקום.
הסיפור חושף בפני הילדים את תחושת השונות של ילד שבחר לאמץ חיה פחות מקובלת, המועצמת אל מול הדחייה והעלבון שהוא חווה מצד החברה. על פני לחכות לאיזה גיבור שימלא את תפקיד "האזרח הטוב" ויסייע להציל את המצב. בסיפור שלנו ה"שונים" מתאחדים ופועלים למען שיפור מצבם, ואגב כך – שיפור פני אותה חברה ממש.
האיורים המקסימים, המשפטים הקצרים והפשוטים והמסרים החיוביים על חברות ויוזמה, הופכים את הספר לאהוב במיוחד ע"י הורים וילדים כאחד.
תקציר הסיפור:
הספר נפתח עם בעיה: ילד אחד מגדל פילון, ורוצה להצטרף איתו למועדון לחיות מחמד. הילד מספר בגוף ראשון על הטיולים, החוויות והקשר המיוחד שלו עם הפילון, אולם כשהוא מגיע למועדון, הוא מגלה שכתוב עליו שלט בזו הלשון: "פילים לא מתקבלים".
הילד והפילון נעלבים וסבים לאחור, אולם אז הם מגלים ילדה שמגדלת בואש, ושגם להם לא נתנו להכנס.
השניים משוחחים ביניהם, ואז צץ במוחם רעיון: "אולי נפתח מועדון חיות משלנו?".
תוך כדי עשייה ויוזמה, מצטרפים אל השניים ילדים נוספים שמגדלים חיות יוצאות דופן: עטלף, ג'ירפה, פינגווין, קיפוד ועוד. הם מקימים באהבה ובשמחה את המועדון שלהם, ותולים על דלתו שלט המזמין את כולם להצטרף.
והמועדון החדש כל כך מזמין, עד שגם החברים במועדון הישן מעדיפים אותו!

שאלות לדיון עם הילד:
1.אתה מכיר מישהו שיש לו חיה מיוחדת? איזו חיה הכי היית רוצה לגדל?
2.אתה חושב שיש משהו שאתה ממש מיוחד בו?
3.האם יש לך חבר שמרגיש לך שהוא קצת שונה מכולם?
4.אתה מרגיש שלפעמים אתה צריך להגן על הדבר המיוחד שלך, או על החבר שלך? מפני מה, ואיך אתה עושה את זה?
5.מה דעתך על הדרך שהילד והפילון שלו בחרו לפעול בה? האם הם הרוויחו ממנה?

לְמה לשים לב במהלך הקריאה?

– הפילון והילד צמודים כבר מתחילת הסיפור. הם עוזרים אחד לשני, חווים ביחד קשיים ושמחות, וגם את העלבון שבדלת הסגורה – שניהם מרגישים ביחד. בהמשך, שניהם חושבים יחד על הפתרון, ומוציאים אותו לפועל עם חברים חדשים שרכשו. כדאי להבליט את הרגעים האלה מול הילד, ולהראות את המסע המשותף ואת היכולת של כל אחד להתגייס למען השני, בעיקר כשקשה לו.
– שימו לב לחיות שבחלונות, הפנו את תשומת ליבו של הילד ותנו לו להבחין בין חיות "מקובלות" לחיות "שונות ומיוחדות".
– בספר מופיע עמוד אחד ללא טקסט, מיד לאחר הרגע בו הילד והפיל מסורבים להכנס למועדון. התעכבו על העמוד, תווכו לילדים במילים שלכם ותנו להם להרהר כמה רגעים באיור. האיור הוא הדרך הטובה ביותר להעביר את האכזבה שחוו, ולגייס אמפתיה.

ערכים ורגשות שעולים מהספר: קבלת השונה, חברות, יוזמה, סובלנות, נאמנות.

להדפסת ההדרכה >> לחצו כאן
לפרטים נוספים וצפייה בעמודים פנימיים במתוך הספר "פילים לא מתקבלים" >> לחצו כאן

 

ספרים נוספים על יוזמה והכרת האחר

 

2 מחשבות על “הדרכת קריאה – פילים לא מתקבלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *