מגזין אגם

חכמים ביום – לימוד מתוך משחק

אנה גל – בלוגרית בתחום ההורות והחינוך הביתי

החיים בחינוך הביתי מלאי עניין, שעשוע ולמידה.
כולם מתרחשים בו-זמנית כשהסקרנות הופכת למשחק שמעלה שאלות ותהיות, בציפיה של הילד לקבל תשובות. כך נוצרת הלמידה במשפחות האנסקולריות. כחלק מהצורך לחקור את העולם הסובב אותם, ילדים יחפשו באופן אינטואיטיבי את המענה לצרכים הרגשיים, הפיזיים והמנטליים שלהם, פה ההורים נכנסים לתמונה.

כאמא בגישת החינוך החופשי, אני משתדלת לבחון את תחומי העניין של איידן בן ה- 5.5 ולהנגיש לו את החומרים הנחוצים לו להבנה עמוקה יותר של התהליכים שמרתקים אותו. אני מאמינה שלמידה המתרחשת מתוך יצר הסקרנות היא הלמידה האיכותית ביותר וכך הגענו לחוברות עבודה רק בגיל 5. בעקבות הצורך שלו ללמוד ולהבין אותיות ומילים, הוא שקע בחוברות ונשאב אל עולמן.

כשגיליתי שראובת ניצן, אותה ראובת שאת תרגומיה אנחנו קוראים כמעט כל ערב, היא אמא הומסקולרית, ניצת בי ניצוץ של התרגשות.  הנה מישהי שחיה ונושמת את הגישה ותדע לקלוע בדיוק לצרכים הלימודיים שלנו – לא התאכזבתי.
התכנים מסודרים כך שהבסיס, שהוא כה חשוב וחסר בחוברות אחרות, מתחיל את התהליך והתירגולים מגיעים אחרכך – בדיוק כמו למידה טבעית. קודם מבינים את העקרון ואז מוצאים דרך לשלב אותו בחיים.

השבוע שלנו גדוש בפעילויות, במפגשים, הטבע ובמוזיאונים ולפעמים אנחנו (בעיקר אני) זקוקים ליום בית כדי להתאפס. אלו נחשבים לימי הלמידה שלנו, בהם אנחנו מכינים נשנושים, מתיישבים אחד ליד השני ולומדים. אמנם החוברות בנויות כך שילד יכול להבין את המשימה באופן עצמאי, אך אנחנו אוהבים לשלב את החוברות בזמן משותף ולתרגל את יסודות הקריאה והחשבון יחד.

עם ממוצע של כ-80 עמודים מגוונים ומלאי צבע בכל חוברות, הן בהחלט יכולות להיות אמצעי הלמידה העיקרי שלנו בנושאי הליבה בשנה הקרובה, ובשילוב עם שאר האמצעים העומדים לרשותנו, אני לא חושבת שנצטרך מעבר לזה. את יישום העקרונות אנחנו עושים בחיי היומיום, בסופר, בשיחות ובשלטי רחוב, אבל יש לנו את "זמן חוברת" המיוחד שלנו, שאנחנו מאוד אוהבים.

לעמוד היוטיוב 'הבלוג של אנוצ'קה'

לעמוד חוברות העבודה 'חכמים ביום' מאת ראובת ניצן

3 מחשבות על “חכמים ביום – לימוד מתוך משחק

  1. רעות סבתו הגיב:

    נהננו מאוד מקריאת הספר של פולי שלוטרמוץ! האם ידוע לכם מתי יפורסמו הספרים הבאים בסדרה?

  2. ריקי הגיב:

    אשמח לדעת מה מ אים לידי גן?

    1. Tal הגיב:

      היי ריקי,
      סדרת יסודות היא המתאימה ביותר עבור ילדי הגן והעולים לכתה א'.
      החוברות הבסיסיות הן:
      יסודות הקריאה – אותיות
      יסודות החשבון – מספרים
      אבל חשוב להתאים את החוברות לרמת הילד.
      אם הילד שולט באותיות ומספרים אפשר להמשיך איתו לשלב הבא בסדרת יסודות (יסודות הקריאה – מילים ו- יסודות החשבון – תרגילים)
      ישנה גם חוברת ליסודות האנגלית שגם כן יכולה להתאים.
      ילדי הגן מאוד אוהבים את סדרת יסודות, הרבה הצלחה והנאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *